Goede WiFi op vakantie verhoogt omzet
Allemaal online op vakantie
Door de Corona crisis zijn een recordaantal mensen deze zomer in eigen land op vakantie geweest. Dit leverde volgeboekte campings en vakantieparken op door het hele land. Goed nieuws voor de toerisme- en vakantiebranche in Nederland. Maar is deze branche ook helemaal toegerust op de grote vraag naar (gratis) WiFi?
Ook bij onze klanten in de toerisme en recreatie werden alle records op de WiFi verbroken. We zagen een stijging van maar liefst 30% ten opzichte van het vorige jaar! Misschien ben je er al achter gekomen dat het niet makkelijk is om de WiFi op een grote locatie op peil te houden. We delen graag onze kennis en proberen op hoofdlijnen te vertellen wat goede WiFi, goede WiFi maakt.
Geen WiFi, geen optie
De laatste jaren wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de waardering van WiFi op vakantie. Het blijkt dat maar liefst tweederde van de vakantiegangers eerst checkt of er WiFi beschikbaar is op het vakantieadres voordat men gaat vastleggen. Als een accommodatie aan alle eisen voldoet behalve (gratis) WiFi dan boekt bijna 15% zelfs iets anders, blijkt uit onderzoek van Multiscope.
Wat willen vakantiegangers?
Vakantiegangers gaan er vanuit dat er WiFi op het vakantieadres is en dat het (het liefst) gratis beschikbaar is. Een hotel, vakantiepark of camping zonder WiFi is niet meer van deze tijd, vindt men. Bovendien wordt van veel werknemers verwacht dat ze bereikbaar zijn voor hun werk op vakantie en dat versterkt de behoefte aan WiFi op het vakantieadres alleen maar (bron: Multiscope). WiFi wordt in veel gevallen zelf hoger gerankt als de hygiëne van de accommodatie en of er een goed restaurant aanwezig is op het park.
Helaas krijgen veel campings en vakantieparken slechte reviews als het gaat om de WiFi. Is een goede en stabiele WiFi-verbinding op vakantie dan niet vanzelfsprekend?
Met de, mede door de Corona crisis, toenemende druk op de Nederlandse vakantiebranche, rijst de vraag hoe de WiFi-netwerken van al die campings en vakantieparken in het land de groeiende vraag naar goede WiFi aankunnen.
Wat is goede WiFi?
Wij definiëren goede WiFi als ‘een draadloze netwerkverbinding die voldoet aan de verwachtingen die een bezoeker redelijkerwijs kan hebben op een bepaalde locatie.’ Dit beschreven vanuit bezoekersperspectief.
Hierin zitten twee moeilijkheden:
- Het technisch realiseren van de benodigde WiFi kwaliteit op betreffende plekken.
- Verwachtingsmanagement naar de bezoekers.
Het is de moeite waard om hierbij apart stil te staan. In een volgende blog bespreken we beide zaken in meer detail. Uiteraard zijn we ook altijd bereid om dit op jouw persoonlijke situatie toe te spitsen, dus heb je vragen, stel ze!
Conclusie
Omdat WiFi één van de belangrijkste USP’s van de vakantiebranche is, levert het aan de andere kant ook geld op. Bovendien kun je je WiFi-voorzieningen inzetten voor allerlei Location Marketing doeleinden, waardoor je meer inzicht in je doelgroep krijgt en het gedrag van je bezoekers zelfs positief kunt beïnvloeden.
Investeer als vakantiebranche dus in een goed WiFi-netwerk en -voorzieningen; je verdient het dubbel en dwars terug. Laat Cobra Systems met je meedenken!
Over Cobra
Cobra Systems bedenkt samen met jou creatieve en innovatieve digitale oplossingen voor locaties met veel bezoekers. Supersnelle WiFi, Onsite portals en interactieve Digital Signage waarmee jouw bezoekers gegarandeerd een top-ervaring hebben op alle fysieke locaties. Dat is waar onze specialisten dagelijks aan werken!
Benieuwd of we jouw bedrijf of organisatie kunnen helpen om snel resultaat te boeken? In een kwartier weet je meer! Bellen of mailen mag natuurlijk ook 🙂