Close

Search.

Zo past WiFi in je customer journey.

WiFi is niet meer uit onze samenleving weg te denken en lijkt soms wel een levensbehoefte te zijn geworden. Dat biedt voor jouw organisatie verschillende uitdagingen maar vooral kansen.

Door WiFi op de juiste manier in te zetten in de customer journey, krijgen bezoekers de best mogelijke beleving, en haal jij daar de meeste waarde uit. Hoe? Dat kan op verrassend veel manieren!

WiFi in relatie tot de customer journey

Tegenwoordig willen we altijd en overal bereikbaar zijn en snel en stabiel internet kunnen gebruiken. Het meeste Internet verkeer gaat via WiFi en dat is daarmee de allerbelangrijkste factor in connectiviteit. Of het nu gaat om campingbezoekers die willen Netflixen of online willen opzoeken wat er in de omgeving te doen is of welke bussen er rijden. Of toeristen op een rondvaartboot die extra informatie over de tour of de omgeving kunnen opzoeken en foto’s kunnen delen met vrienden en familie.

Je moet het als bedrijf faciliteren, dat kost in elk geval tijd en geld. Dus haal er zo veel mogelijk waarde uit. Zie WiFi niet alleen als techniek, maar vooral als onderdeel van je customer journey. Dan behoor je tot de sterk groeiende minderheid waarvoor WiFi meer oplevert dan het kost.

Is het makkelijk om waarde te halen uit WiFi?

Het is altijd een uitdaging, voor ons is het ondertussen heel goed te doen. We doen dit al meer dan 10 jaar en we weten ondertussen wat je wel en niet moet doen om je bezoekers blij te maken. De trukendoos is enorm groot en uiteraard kun je -en moet je- niet alles tegelijk inzetten. Daarom kijken we altijd eerst naar je doelgroep en hun behoefte. Van daar uit kunnen we samen besluiten wat we gaan doen.

Extra touchpoint voor je klanten: een WiFi-portal

Wil je WiFi op een zakelijke of commerciële manier inzetten, dan kun je middels een WiFi portal zorgen voor meer touchpoints met je klanten. Een portal zorgt ervoor dat je meer kansen kunt creëren om met je klanten in contact te komen. Klinkt voor de hand liggend, maar toch wordt dit in de praktijk nog vaak vergeten óf slecht benut. Voor veel organisaties geldt dat ze meer bezoekers op locatie ontvangen dan op hun website. Deze bezoekers zijn zeer waardevol en met de inzet van een WiFi-portal kun je gerichte aanbiedingen doen, precies waar en wanneer de klant daar behoefte aan heeft.

Wanneer je je bestaande WiFi-netwerk uitbreidt met een WiFi-portal kun je daarop bruikbare informatie plaatsen, zoals bijvoorbeeld het menu’s, animatieprogramma’s, nieuwsbrieven, ‘download onze app’ of een link naar sociale media als Facebook en LinkedIn. Ook kun je Buiten-WiFi plaatsen waardoor je tot op enkele tientallen meters buiten je locatie nog in contact kunt komen met (potentiële) klanten. Handig om die hongerige voorbijganger te laten weten dat er nu een speciale aanbieding is voor een broodje warme kip met een kopje verse koffie.

Quick win: WiFi portal op je bestaande netwerk

Een basis portal in huisstijl kost bijna niks! En wist je dat dit in 90% van de gevallen nodig is om compliant te zijn met AVG? Er zijn verschillende manieren waarop je hiermee snelle winst kunt behalen: lijsten van e-mailadressen samenstellen, social media campagne opzetten. Op basis van de gegevens die je via je WiFi-portal ontvangt, kun je een bezoekersanalyse uitvoeren. Je kunt een actie verbinden aan het connecten met je WiFi-netwerk. ‘Log nu in en ontvang een gratis drankje’.

Dit zijn technisch best geavanceerde oplossingen, maar we doen dat ‘dagelijks’ dus voor ons is dat geen probleem. Wat belangrijk is, maar ook leuk, is het denkwerk en inlevingsvermogen dat nodig is om je in de klanten of bezoeker te verplaatsen. Alleen dan haal je echt waarde uit je WiFi.