Close

Search.

Alles wat je wilt weten over WiFi-analytics.

Wanneer je gebruik maakt van WiFi-analytics worden het unieke nummer van het apparaat waarmee wordt ingelogd en locatiegegevens opgeslagen en verwerkt. Zo kun je precies zien waar gebruikers zich bevinden, op welke manier ze zich bewegen en welke websites ze bezoeken.

Aangezien het hierbij gaat om persoonlijke gegevens, moet je wel voldoen aan de AVG. Het is alleen toegestaan om persoonsgegevens te verzamelen als daar een wettelijke grondslag voor is. Door middel van het inrichten van een WiFi portal kun je toestemming vragen aan de gebruiker. Daarnaast mogen deze gegevens slechts een beperkte periode worden bewaard.

Wat kun je met WiFi-analytics?

Door het verzamelen van persoons- en locatiegegevens krijg je de volgende inzichten:

    • Gebruiksanalyse WiFi-netwerk: hoe vaak wordt er ingelogd op jouw WiFi-netwerk? Wat is het aantal terugkerende inlogs? Wat is de verdeling man/vrouw? Welke soorten devices loggen in?

 

    • Taalinstellingen: als er veel buitenlandse bezoekers gebruik maken van je WiFi-netwerk, kun je achterhalen welke talen je moet inzetten op je WiFi-portal en/of op je website.

 

    • Conversie: op high traffic locaties is het waardevol om te weten welk percentage mensen dat langsloopt daadwerkelijk je winkel of bedrijf bezoekt.

 

    • Lokalisatie: waar bevindt zich de meeste drukte? Als er bijvoorbeeld veel mensen op één access point zitten, weet je dat het daar druk is. Zo kun je jouw winkel of bedrijfslocatie beter inrichten op basis van het aantal bezoekers of gericht sturen zodat je drukte kunt spreiden!

 

    • Gemiddelde tijd op WiFi: hoeveel tijd brengen gebruikers gemiddeld op jouw locatie door? Wanneer je deze tijd probeert te verhogen, bijvoorbeeld door het doen van gerichte aanbiedingen, kun je ook meteen meten of jouw inspanningen effect hebben!

 

  • Koppeling met klantendatabase: je kunt de WiFi-inlog bijvoorbeeld koppelen aan jouw website, webshop of ticketsale. Als je precies weet waar een gebruiker zich bevindt, kun je gerichte, relevante aanbiedingen doen. Heeft iemand net zijn trein gemist, kun je degene bijvoorbeeld een coupon sturen voor een gratis kopje koffie. Ook kun je zo reviews vragen aan je doelgroep.