iBeacons of Eddystones

Niet alleen leuk voor musea. Bekijk samen met ons de mogelijkheden!

Over iBeacons en Eddystones

iBeacons zijn eind 2013 door Apple geïntroduceerd. Het betreft een systeem van relatief eenvoudige zendertjes (Beacons) die een signaal uitzenden, welke wordt opgevangen door een smartphone (of ander geschikt apparaat). Dit signaal is gebaseerd op Bluetooth low energy (BLE), en kan door de meeste moderne apparaten worden opgevangen.
Eddystone is in july 2015 door Google geïntroduceerd als alternatief voor iBeacons. Beide technieken hebben op hoofdlijnen hetzelfde doel en lijken erg op elkaar. Eddystone iets meer (ook) op Android gericht. We noemen beide technieken verder ‘beacons’.

Op basis van de sterkte van het signaal en het unieke nummer van de Beacon kan het apparaat -meestal middels een bijbehorende App- de exacte locatie bepalen en een actie uitvoeren. Het bereik van een Beacon kan variëren van een kleine meter tot wel 75 meter ver. De batterijduur bedraagt ongeveer 1-3 jaar, afhankelijk van het ingestelde zendvermogen.

Cobra Cloud Beacon

iBeacons worden gebruikt om bepaalde voorwerpen of locaties te markeren. Tot dusver werden ze handmatig en per stuk  geconfigureerd. Met de Cobra Cloud Beacon (CCB) is het echter mogelijk om meerdere iBeacons op afstand en tegelijk te beheren. De CCB beschikt over een WiFi verbinding, waardoor deze via een lokaal netwerk of over het internet meerdere iBeacons kan monitoren (bijvoorbeeld op batterijduur) en kan instellen (bijvoorbeeld op unieke code of zendsterkte).

Alle wijzigingen worden doorgevoerd vanuit een cloud-based interface (via het internet, dus op afstand). Het bereik van een Cloud Beacon bedraagt maximaal 200 meter.

Beheer van Beacons

Een Beacon moet worden geconfigureerd, geïnstalleerd en beheerd. Afhankelijk van de toepassing en situatie is dit in meer of mindere mate intensief.

Vele mogelijkheden met beacons


Beacons zijn op vele plaatsen in te zetten. Enkele voorbeelden zijn:
• Museum
In nabijheid van een kunstwerk een relevante beschrijving krijgen.
• Zakelijk
Het volgen van looppaden van klanten of medewerkers. Automatische acties ondernemen zoals starten uurregistratie.
• Winkels
Het bieden van directe en relevante informatie bij specifieke stellingen.